Adakah Nissen fundoplication Really Jawapan Untuk GERD?

Adakah Nissen fundoplication Really Jawapan Untuk GERD?

Fundoplication Nissen laparoskopi untuk rawatan penyakit refluks gastroesophageal teruk (GERD) telah meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Pesakit GERD seperti saya sering berdebat sama ada ubat-ubatan atau pembedahan adalah pilihan terbaik untuk merawat penyakit kronik ini. Saya berada di akhir dua puluhan saya apabila saya membuat keputusan untuk menjalani fundoplication Nissen dan melepaskan jangka hayat ubat pedih ulu hati.

Saya mengalami kesukaran menelan selepas pembedahan pedih ulu hati saya tetapi ujian selepas pembedahan tidak mendedahkan sebarang penemuan penting. Saya diberitahu bahawa refluks saya telah sembuh dan yang menelan saya akan bertambah baik dengan masa dan saya dibebaskan dari penjagaan. Sedikit lebih setahun selepas pembedahan saya, saya hampir tidak boleh minum cecair atau menelan makanan yang biasa dan saya telah kehilangan £ 55 daripada berat pra-pembedahan saya. Saya mengalami selama berbulan-bulan dan sangat-sangat dicari jawapan untuk menelan kesukaran saya. Akhir sekali, saya dirujuk ke pusat pakar dalam gangguan motilitas. Saya mendapati bahawa saya tidak bersendirian dalam perjuangan saya selepas pembedahan pedih ulu hati. Dalam sesetengah pesakit, tahap masalah baru selepas pelbagai pembedahan daripada ringan hingga melemahkan dan mungkin termasuk disfungsi usus, sindrom gas-mengasapi atau masalah menelan.

Hari ini, saya semakin baik terima kasih kepada gabungan rawatan kesihatan konvensional dan semula jadi. Saya masih memerlukan rawatan harian untuk pedih ulu hati walaupun selepas pembedahan. Saya amat kesal tidak meneroka pilihan kesihatan semula jadi lebih luar ubat-ubatan dan pembedahan sebelum keputusan saya untuk menjalani fundoplication Nissen. Adalah malang bahawa ubat-ubatan dan pembedahan sering dinaikkan pangkat sebagai pilihan rawatan hanya boleh didapati. Saya tahu orang-orang yang mempunyai kejayaan besar dengan pembedahan pedih ulu hati. Walau bagaimanapun, pengalaman saya telah menunjukkan tangan pertama hasil yang lebih mengecewakan kadang-kadang dikaitkan dengan pembedahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar