Selamat tinggal kepada kuku Tabiat menggigit anda

Selamat tinggal kepada kuku Tabiat menggigit anda

Menggigit kuku, juga dikenali sebagai Onychophagia, adalah gangguan lisan keterlaluan yang biasa dilihat di kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak. Kanak-kanak yang berumur di antara 7 dan 10 tahun, dan remaja adalah yang paling terdedah kepada tabiat menggigit kuku itu.

Kesan-kesan luar meletakkan tabiat ini adalah amat besar. Hujung jari yang nibbled atas adalah mudah terdedah kepada sakit, biasanya di kawasan di mana hujung kuku itu memenuhi kulit. Kulit rosak di atas kulit luar adalah hangnails. Whitlows dihasilkan apabila kulit yang rosak dikeluarkan secara salah, dan menjadi mudah menerima jangkitan, sama ada virus atau mikrob.

Air liur pada kulit yang dijangkiti akan menyebabkan ia memerahkan dan memburukkan lagi keadaan. Selain itu, ia mungkin mengakibatkan dibawa pinworms atau bakteria, tersembunyi di bawah kuku untuk mulut. Kuku tabiat menggigit anda boleh dikaitkan rapat dengan luka gingival, halangan gigi.

Ia telah berkongsi sendiri stigma sosial juga. Ia boleh menghalang semangat anda dan kerana harga diri yang rendah ini, anda ragu-ragu untuk berinteraksi dengan orang ramai. Pekerjaan anda juga mungkin mempunyai kesan yang drastik.

Rawatan tingkah laku untuk tabiat menggigit kuku anda menyediakan pelbagai pilihan. Satu berpusat pada melemahkan semangat kecenderungan dan menggantikan dengan sesuatu yang praktikal. Satu lagi pilihan adalah untuk cat kuku anda dengan menggilap kuku khas yang jelas dan yang menghasilkan rasa yang pahit. Ini yang paling pasti akan menghalang anda daripada mengunyah kuku anda.

Satu latihan yang membantu anda mengubah tabiat anda telah terbukti berkesan kepada banyak orang. Juga, ramai orang menjalani terapi yang menghilangkan rangsangan yang menyebabkan nafsu ini.

Jika anda terus mengabaikan tabiat menggigit kuku anda berfikir ia adalah sesuatu yang sangat kecil dan tidak akan mempunyai apa-apa kesan buruk kepada anda, fikirkan sekali lagi kerana anda mungkin salah. Oleh itu, mengambil mengawal keadaan, menghilangkan tabiat dahsyat ini dan mula menjalani gaya hidup yang sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar