Melegakan Sembelit oleh Acupressure

Melegakan Sembelit oleh Acupressure

Suri rumah lulus sekitar cerita "butang tahi" pada badan. Apa yang mereka maksudkan ialah, seorang akutekanan titik tiga lebar jari di bawah pusat. Ia mendakwa bahawa menekan mengenai hal ini menghasilkan keinginan untuk membuang air besar, kadang-kadang secepat dalam masa sepuluh minit. Sebenarnya ada banyak lagi "butang tahi" di bahagian tangan, sekitar pusat, belakang dan kaki. Jadi terpulang kepada setiap individu untuk mencari mereka dan merangsang mereka untuk meringankan sembelit.

Pengkritik di sisi lain, akutekanan label sebagai pseudosains atas alasan bahawa ia tidak dapat dijelaskan sepenuhnya oleh "Barat" sains perubatan. Ini walaupun hakikat bahawa tidak seperti perubatan alternatif yang lain, kesan akutekanan dapat dilihat pada neuroimaging. Sebagai contoh: seorang pakar bedah ortopedik terkenal apabila menyelidik potensi perubatan elektro, berkata meridian akutekanan tradisional dan mata mengandungi jumlah tenaga elektromagnet titik bukan akutekanan tidak.

Dalam sebuah artikel yang ditulis untuk New York Times bertajuk "Sekarang, mengenai operasi saya di Peking", wartawan Amerika berpengaruh James Reston berlaku lagi kesan akupuntur pada sembelit operasi jawatan diperhatikan pada fluoroskop mana jarum dimasukkan pada anggota badan menghasilkan pergerakan dalam usus.

Malah, penyelidikan didokumenkan mengenai keberkesanan akupunktur dan akutekanan semakin meningkat. Amerika telah menerima akupuntur sejak Reston menulis tentang bagaimana akupunktur lega sakit operasi jawatannya.

Meragui akutekanan adalah bersamaan dengan meragui akupunktur sebagai bekas kerja di atas prinsip-prinsip seperti yang kedua di mana perbezaan adalah satu menggunakan tangan manakala yang lain menggunakan jarum. Mungkin kawasan di mana kontroversi adalah wajar melibatkan tapas teknik akutekanan, program penyembuhan untuk melepaskan sekatan tenaga emosi dan negatif. Tapas teknik berkembang daripada akutekanan tradisional, tidak menekankan kepada hubungan fizikal, bukan subjek perbincangan dalam artikel ini.

Debat intelektual diketepikan, akutekanan dan akupunktur telah membantu ramai orang terutama yang miskin di Timur untuk mendapatkan bantuan daripada pelbagai masalah kesihatan. Pakar-pakar perubatan Cina dan akupuntur boleh mencadangkan akutekanan sebagai sebahagian daripada proses rawatan pesakit.

Bagi orang yang merasakan sembelit mereka boleh diuruskan di rumah, akutekanan boleh menjadi alternatif kepada julap narkotik. Apabila akutekanan digunakan oleh ahli keluarga, sentuhan menenangkan dirinya menyembuhkan bukan sahaja usus tetapi juga menggalakkan kesejahteraan emosi.

Secara umumnya, akutekanan serba boleh adalah selamat untuk rawatan. Ia adalah mudah untuk belajar, mudah untuk melakukannya bila-bila masa dan di mana sahaja. Selain daripada titik akutekanan di bawah pusat sebagaimana dimaksud pada peringkat awal, satu lagi orang biasanya suka bekerja di adalah titik di pinggir luar dalam lipatan lengan bengkok. Tempoh dan kekerapan bergantung kepada bagaimana pedih adalah sembelit. Orang yang mampu membayar profesional untuk sesi akutekanan mungkin mendapati ia satu pengalaman yang menyenangkan, terutamanya apabila digabungkan dengan moxibustion di mana kayu yang menyala daripada Moxa herba memanaskan mata akutekanan.

Sudah tentu seperti semua ubat kesihatan, akutekanan mempunyai had juga. Ia tidak sesuai untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi atau rendah dan ibu mengandung. Syarat-syarat yang jelas di mana kulit tidak boleh disentuh seperti luka terbuka dan lepuh bukan untuk akutekanan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar